Thursday 25 April 2013

Trend Eco Green (Kediaman Bergaya dan Selamat)



10 Langkah Mudah Pelihara Bumi

1. Ubah Penggunaan Mentol Cahaya
Jika setiap keluarga menukar mentol cahaya kepada mentol jenis fluorecent, anda sebenarnya telah membantu mengurangkan pencemaran yang bersamaan dengan mengalihkan sejuta kenderaan dari jalan raya.

2. Tutup Komputer Pada Waktu Malam
Pastikan anda memadamkan penggunaan komputer setiap malam daripada membiarkan kepada sleep mode, anda boleh menyelamatkan 40 watt setiap jam setiap hari. Jika anda tidak ingin menunggu komputer dipasang, setkan secara automatik beberapa minit sebelum anda mula kerja.

3. Pilih Bateri Guna Semula
Setiap tahun berbilion bateri dihasilkan daan kebanyakkannya ialah bateri-bateri beralkali pakai buang. Hanya satu bahagian itu adalah dikitar semula. Beli satu pengecas dan beberapa set bateri boileh dicas semula.

4. Kitar Semula Aluminium dan Kaca
20 tin aluminium yang dikitar semula boleh dihasilkan semula dengan kandungan tenaga untuk mengeluarkan satu tin baru. Setiap tan gelas kitar semula menyelamatkan setara 9 gelen penuh minyak yang diperlukan untuk menghasilkan kaca baru.

5. Tutup Lampu
Sentiasa memastikan anda memadamkan lampu sebelum meninggalkan bilik. Ini kerana lampu daripada jenis mentol fluorecent akan lebih memberi kesan jika sekiranya anda sering membuka dan menutup lampu berulang kali. Langkah bijak ialah dengan menutup lampu sekiranya anda keluar dalam tempoh yang lebih daripada 15 minit. Anda mampu menjimatkan tenaga pada mentol, tetapi juga pada kos penyejukan, kerana penggunaan lampu yang terlalu lama akan mengundang lebihan habake dalam ruang bilik.

6. Guna Kembali Barangan Lama & Terpakai
Membuat keputusan untuk membeli barangan terpakai adalah langkah bijak untuk kitar semula. Anda juga boleh menjual kembali barangan yang telah digunakan untuk berkongsi matlamat kitar semula dengan yaang lain.

7.  Menanam Pokok
Ia baik untuk udara dab tanah. Malah menjimatkan kerana udara yang segar membantu anda mengurangkan penggunaan penghawa dingin. Jadikan aktiviti menanam sebatang pokok sebagai aktiviti bermakna bersama ahli keluarga.

8. Guna Kembali Botol Air
Hampir 90% daripada botol-botol air plastik tidak dikitar semula, sebaliknya mengambil beribu tahun untuk proses penguraian. Apa kata kita beli sebuah bekas air yang boleh diguna semula untuk membantu menyelamatkan persekitaran, menjimatkan wang anda dan juga menjamin kesihatan yang terpelihara.

9. Kitar Semula Gelas
Gelas dikitar semula dapat mengurangkan pencemaran udarasebanyak 20 peratus dan pencemaran air sebanyak 50 peratus. Jika ia tidak dikitar semula ia boleh mengambil masa selama sejuta tahun untuk proses penguraian.

10. Kongsi Bersama!
Jika setiap orang tahu tentang kepentingan menjaga alam sekitar dan memeliharanya, anda sebenarnya telah mengubah dunia ke arah yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment